Sätt stopp för korruptionen i EU

Idag presenterade Vänsterpartiets toppkandidater i EU-valet, Jonas Sjöstedt och Hanna Gedin ett tiopunktsprogram för att stoppa korruptionen och öka öppenheten i EU.

Det måste bli ett slut på bjudresor, hemlighetsmakeri och korruption i EU. Det utgör ett hot mot det demokratiska beslutsfattandet, sa Jonas Sjöstedt på pressträffen.

EU har skakats av flera korruptionsskandaler på senare år. Bland annat har EU-parlamentariker och högt uppsatta tjänstemän mutats av diktaturer som Qatar och Marocko. EU-kommissionens ordförande har haft hemliga kontakter med ett stort läkemedelsbolag i samband med upphandlingen av Covid-vaccin. Och i detta nu pågår en utredning om att tyska högerextrema EU-parlamentariker gått Rysslands ärenden.

De skandaler som uppdagats på senare år är troligen bara toppen av ett isberg. De regelverk som finns idag för att motverka korruption är helt otillräckligt. Det krävs en rejäl reformering om vi ska få bukt med det här, sa Hanna Gedin.

Vänsterpartiet föreslår därför kraftfulla åtgärder för att stoppa korruptionen och öka medborgarnas insyn i beslutsfattandet i EU.

Bland annat föreslås ett förbud mot att låta sig bjudas på resor och hotellnätter av företag, lobbyister och stater. EU:s lobbyregister ska göras obligatoriskt och alla folkvalda och tjänstemän i EU ska vara öppna med om de träffar främmande stater eller lobbyorganisationer och vilka förslag de fått serverade från dessa.

Läs hela förslaget nedan: