Skattesänkningar för de med miljoninkomster – sjukvården betalar

Enorma skattesänkningar för de som har miljoninkomster, men inga lösningar på vårdkris och arbetslöshet. Det säger Vänsterpartiets ekonomisk-politisk talesperson Ida Gabrielsson om regeringen och Sverigedemokraternas budgetproposition.

Vården är i kris, men regeringen och Sverigedemokraternas väljer att ösa pengar på de allra rikaste istället. För den som vill förbättra ekonomin för vanliga hushåll är det en betydligt bättre väg att pressa matjättar, banker och elbolag till lägre priser. Det ger mer i plånboken och betalas inte med nedskärningar i vården.

Med regeringens budget saknas det 10 miljarder kronor i sjukvården för 2025 bara för att undvika ytterligare nedskärningar. Samtidigt lägger regeringen och Sd fram skattesänkningar för drygt 30 miljarder kronor.

Att regeringen och Sd tar bort avtrappningen av jobbskatteavdraget kostar dubbelt så mycket som vad de lägger för att lösa vårdkrisen. Det ger inte en krona till de som tjänar under 65 000 kronor i månaden, men de med miljoninkomster får flera tusen. Det är ett rent moderatbidrag – av moderater, för moderater. Och det är vanliga hushåll som betalar kalaset, genom att man får en sämre vård.

Sverige skulle kunna vara ett så bra land. Men det kräver en regering som ger sjukvården vad den behöver och gör de stora klimatinvesteringar som får ner utsläppen och skapar jobb och framtidstro, säger Ida Gabrielsson.

Ladda ned Ida Gabrielssons presentationsmaterial här…