Nu måste omvärlden sätta stopp för våldet i Syrien

Sedan den 22 september genomför syriska regeringsstyrkor och det ryska flygvapnet en omfattande offensiv mot Syriens största stad Aleppo. Bombningarna mot civila bostadsområden och sjukhus har skapat ett blodbad. Enligt FN har minst 400 personer dödats den senaste veckan, många av dem är barn. Långt fler har skadats.
– Ansvaret för den humanitära katastrofen i Aleppo vilar tungt på Syriens president Assad och Ryssland. De har alla möjligheter att omedelbart stoppa blodbadet. Men ansvaret vilar också på världssamfundet. På grund av dess passivitet, och att en rad stormakter satt sina egenintressen främst, har kriget i Syrien kunnat fortsätta. Omvärlden måste nu agera kraftfullt för att få till stånd en verklig vapenvila och införsel av humanitär hjälp till den belägrade befolkningen, säger Hans Linde, utrikespolitisk talesperson för Vänsterpartiet.

Vänsterpartiet har varit tydliga med att vi inte ser någon militär lösning på krisen i Syrien. Det är bara genom en politisk process som kriget och våldet långsiktigt kan upphöra. FN:s medlemsstater behöver enas om ett gemensamt svar med krav på att de ansvariga för krigsförbrytelser ställs inför rätta och att parterna tvingas till förhandlingsbordet. En politisk lösning behöver inkludera en demokratisk övergång, att Assad lämnar över makten och att Syriens olika etniska och religiösa grupper får sina rättigheter garanterade.
– Assad verkar tro att han kan klamra sig fast vid makten. Omvärlden måste därför vara glasklar med att Assad aldrig kan vara en del av Syriens framtid. Det har han inte minst visat de senaste dagarna i Aleppo. Krigsförbrytare hör hemma i fängelse, inte i presidentpalats, säger Hans Linde.

För mer information:
Vänsterpartiets presstjänst: