Investera i jobb och klimat

Det behövs en annan ekonomisk politik där vi vågar satsa för att bygga Sverige starkt igen.

Det var budskapet från Ali Esbati under Vänsterpartiets ekonomisk-politiska seminarium i Visby på måndagen. Seminariet hade rubriken ”Därför måste Sverige sluta spara i ladorna” och Ali Esbati argumenterade både för att den offentliga konsumtionen måste kunna öka i en växande ekonomi och för att det finanspolitiska ramverket inte får hindra nödvändiga investeringar:

”Det är tydligt att investeringstakten i ekonomin spelar roll. Det finns många människor som skulle kunna komma in på arbetsmarknaden om hjulen rullade snabbare. Det är därför Vänsterpartiets investeringspaket behövs.”

På seminariet medverkade också Lisa Laun, ekonom vid IFAU, Institutet för arbetsmarknads- och utbildningspolitisk utvärdering och Torbjörn Dalin, chefsekonom på Kommunal.

Lisa Laun lyfte fram argumenten för det finanspolitiska ramverket, men menade också att klimatområdet kunde vara ett exempel på ett stort investeringsbehov som man inte tog hänsyn till vid den senaste översynen.

Torbjörn Dalin talade bland annat om ”kronisk underbemanning i välfärden” och menade att det behövs ungefär 50 000 nya tjänster bara för att få drägliga arbetsvillkor för Kommunals medlemmar.

Hela seminariet finns att lyssna på här: