Hoppa till huvudinnehåll

Allt börjar i förskolan – lagstifta om fler vuxna per barn och mindre barngrupper

Allt börjar i förskolan. I samband med Nooshi Dadgostars sommartal i Göteborg föreslår Vänsterpartiet att staten ska säkra att svensk förskola ger varje barn de bästa av förutsättningar i början av livet. Förslaget innebär mindre barngrupper, fler anställda och utbildning till barnskötare.

Att ge barn, personal och föräldrar det bästa är att ge hela samhället och framtiden det bästa. Denna regering och tidigare regeringars nedskärningar gör inte bara att vi går miste om att möta barnens behov utan det bidrar också till Sveriges djupaste samhällsproblem – gängvåldet, ojämlikheten, arbetslösheten.

I en rapport som fackförbundet Kommunal släppte nyligen berättar barnskötare om den samvetsstress som följer dem i deras dagliga arbete – om högre ambitioner och krav på förskolan men mindre tid för att se varje barn. De vittnar om tankar efter dagen slut: om den där kramen man aldrig hann ge, blöjan som man inte hann byta på timmar och samtalet med barnet som aldrig blev ”färdigt” innan man var tvungen att stressa vidare.

I sådana lägen riskerar barn att hamna snett, inte lära sig språket, inte blir sedda. Då ökar risken för att hamna fel i livet när man blir äldre. För allt börjar i förskolan. Med tanke på Sveriges utmaningar idag, så är regeringen nedskärningar i kommunerna anmärkningsvärda, särskilt de som drabbar förskolan. Varje barn ska få de bästa förutsättningarna att utvecklas och växa.

Vänsterpartiet föreslår

• Lagstifta om storleken på barngrupper och personaltäthet i förskolan
  • Genomför ett “barnskötarlyft” där barnskötares yrkestitel skyddas och där personal i förskolan ska få en utbildningssatsning för att höja kompetensen inom yrket.
  • Staten går in som garant för att kommunerna har de resurser som krävs

Läs mer om förslaget här.

Se Nooshi Dadgostars sommartal här.