Hoppa till huvudinnehåll

Tågtrafik

Att åka tåg ska vara både enkelt och billigt. Det är bara så vi får fler att välja tåget framför flyg och bil. Ett nödvändigt val i tider av klimatkris. Det kräver att vi tar tillbaka kontrollen över tågtrafiken och ändrar de EU-regler som hindrar oss idag.

Tåg är ett fantastiskt färdmedel när det funkar. Att ta nattåget till Riksgränsen i norra Sverige eller hoppa på tåget mot Hamburg som start på tågluffen ska vara ett självklart val. Tyvärr ser det inte ut så idag. Det är krångligt och dyrt att boka biljetter för att ta sig vidare ut på kontinenten. Det är också oklart om tågen går hela vägen, oavsett var i Sverige du befinner dig. Det är elfel, signalfel, växelfel. Räls som är sönder. Vagnar som spårar ur. Tågbolag som inte längre vill köra tågen för att sträckan inte är lönsam. Gods kommer inte fram, passagerare kommer inte fram. Då tar fler bilen eller flyget som följd. Den tunga godstrafiken ser vi på vägarna istället för järnvägarna.

Så här behöver det inte vara. Vänsterpartiet vill att du som resenär ska gå före företagens vinstmaximering. Samhällsnyttan och klimatet ska gå före aktieutdelning. Den stora gröna omställningen måste gå före fossilindustrins intressen. Därför vill vi ha ett sammanhållet, tillgängligt järnvägssystem. Både i Sverige, och övriga EU.

Men det kräver att vi ändrar de EU-regler som tvingas medlemsländerna att avreglera och konkurrensutsätta sin järnvägstrafik. Det har orsakat onödig byråkrati, bristande helhetsansvar och kortsiktiga, ineffektiva upphandlingar. En välfungerande tågtrafik kräver sammanhållet ansvar, långsiktighet och starka statliga järnvägsbolag som samarbetar med varandra. Samhällsnytta och klimatnytta, inte kortsiktig avkastning, måste komma först.

Vänsterpartiet föreslår också ett gemensamt skandinaviskt nattågsbolag. Genom att gå ihop med våra grannländer kan vi se till att det finns moderna nattåg mellan våra länder och ner på kontinenten. De nya tågen ska uppfylla kraven från dagens resenärer på sånt som bekvämlighet, tillgång till dusch, bra Wi-Fi och möjlighet att äta frukost och middag ombord. Det ska vara möjligt att ta med både bilen och cykeln på tåget.

Målet är att hela denna nya flotta av nya nattåg ska vara klar 2029. Så skapas ett modernt och klimatsmart alternativ.