Israel och Palestina

EU-valet är ett viktigt val för att öka pressen på Israel och få ett slut på dödandet. EU måste öka pressen för ett omedelbart och permanent eldupphör i Gaza och för att hitta en hållbar lösning på den långa och blodiga konflikten.

Israels bombningar av Gaza har redan dödat tiotusentals civila. Fler barn har dödats i Gaza än i alla andra konfliktområden på jorden det senaste året. Bristen på mat, vatten och el är akut. Bostadsområde efter bostadsområde förvandlas till ruiner och förtvivlade, helt oskyldiga människor vet inte vart de ska ta vägen undan bomberna.

Det mest akuta nu är ett eldupphör, så att nödhjälp kan nå fram till människorna i Gaza. Vänsterpartiet är det enda svenska parti som konsekvent har röstat för permanent vapenvila i EU-parlamentet, allt eftersom har vi fått med oss fler och fler. Vi har arbetat för fortsatt bistånd till palestinierna och sanktioner mot Israel för att få ett stopp på kriget.

EU måste säga upp sitt associeringsavtal med Israel och införa ett stopp för handel med vapen med Israel.

Sveriges regering och EU bör agera för att en internationell arresteringsorder utfärdas mot Israels premiärminister Benjamin Netanyahu och den israeliska statsledningen.

För en varaktig fred måste Israel förmås avbryta sin ockupation av palestinska områden och avveckla alla illegala bosättningar. Vänsterpartiet anser att en lösning med två oberoende stater är den framkomliga vägen till fred och trygghet för både palestinier och israeler. Vi anser att både Sveriges regering och EU måste bidra mer aktivt till att inleda en konstruktiv fredsprocess och få en tvåstatslösning till stånd