Djurskydd

Vänsterpartiet arbetar för att stärka djurskyddet och respekten för djur som kännande individer. Det är dags för EU att sätta djurens hälsa och folkviljan före mäktiga industrilobbyister och deras kortsiktiga vinstintresse.

När organisationen Compassion in World Farming granskade partiernas djurskyddspolitik fick Vänsterpartiet högsta betyg i hela EUÖppnas i nytt fönster.

I EU plågas miljontals djur varje år helt i onödan – ofta med ekonomiskt stöd från EU:s budget. Det handlar om djur som lever sina liv i små burar, stressade djur som fraktas långa vägar i trånga fordon och om djur som föds upp och dödas bara för pälsens skull.

EU:s regler om djurskydd är föråldrade och svaga. Bättre uppfödning ger inte bara renare samvete, det ger också friskare djur och bättre mat. God djurhållning minskar risken för smittspridning och pandemier. EU borde inte ge ekonomiskt stöd till djurplågeri, det handlar om användningen av våra skattepengar.

Vänsterpartiet vill bland annat se förbud mot uppfödning av djur i bur och att de grymma djurtransporterna av levande slaktdjur till länder utanför EU ska upphöra helt. Reglerna för djurtransporter inom EU måste skärpas mer än EU-kommissionen förslår, uppfödning av djur för pälsens skull ska upphöra och subventioner till animalieindustrier som ger utsläpp av växthusgaser ska avvecklas.